lång dag(ar) på jobbet för labbråttor...

Igår blev det en lång dag på jobbet! Jag doktorerar ju inom Barncancer (tråtts att jag stavar som en kråka tack för att ni läsare står ut!) fördelen med den typ av "jobb"är att man har väldigt fria tyglar man kommer och går som man vill och sköter sitt, lite som en utekatt... Det är jätte nice om man känner för en sovmorgon eller om ens jourkatt blir sjuk och man måste spontant jobba halvtid en vecka för att hinna med veterinärbesök och medicinering/stödmatning var 4:e timme! Det är mindre kul när man inser att man ändå måste få saker gjort, då kan det bli röda dagar/hälger och kvällar utan OB eller äns ett tack... Igår satt jag kvar till idag... ca 17 timmar i sträck blev det, missförstå mig inte nu jag älskar mitt jobb det måste man göra om man ska orka det är därför det kallas för "galen forskare" man tror att man jobbar för en god sak hittat en mening med livet "att forska på att bota/lindra neurologisk barncanser" är inte så illa men det tar tid att se resultat mycket tid svett och tårar... att ta hand om en hemlös kattfamilj och ge dom en fin uppfostran ny chans i livet är en helt annan sak det betalar sig på än gång! Man ser förändringen från första månaden när mamman var livrädd och gömde sig i transportburen till nu när hon ligger brevid mig i sängen och sover eller låter mig klappa henne mata henne ur handen  - ja ni som gjort detta vet hur det känns ni vet vilken tillfredställese det är att känna "att man gjort nått bra nått värdefullt" lite som vissa säger att det är bättre att ge gåvor än få dom för då kan man glädjas dubbelt.... vilket svammligt inlägg det blev nu jag är kanske lite trött i skrivande stund det var jag i alla fall igår när jag vinglade hem genom stan på cykeln mitt i natten (med hjälm såklart! jag har ju kvaddat min gamla så nu får jag låna min kollegas - tusen tack! <3 ) Väl hemma möttes jag av en trött jourhusse och en super pigg Plumsan!



Plumsis hade tvingat husse att leka en massa för mamma katt bara sover hela dagarna och hans syskon har ju fått egna hem nu (han är ju kvar för att han fortfarande medicineras pga benet) Han tyckte nog att vi borde leka mer!



Men tråtts att det var mitt i natten blev det lite lek med laserpennan -  som han sprang!!!! (tråtts sitt skadade ben) som en liten racerbil runt runt!!! Vad jag hade saknat min lilla misse <3 ni vet vi har ju massa labråttor på labbet det vet ju alla ;) men man kanske kunde ha en labbkatt? Tänka sig det hade jag inte sagt nej till! Sitta hela dagen i sett mörkt rum framför mikroskåpet är inte så kul, men om man kunde ha en liten spinnande misse i knät....





nedan: sånt jag fotar - lite fint är det väll? det blåa är cell kärnor! 







Ni vet, man kan ju inse det om man bara tänker till lite, men nu har dom bevisat att sällskaps djur får en att må bättre att ex åter hämta sig efter behandling/sjukdom snabbare! läs gärna: DJUR I VÅRDEN Sven-G. Hultman

(http://www.vardalinstitutet.net/sckv/sgh_djur.pdf)

"Man skiljer på två användningsområden: djurassisterad terapi (DAT) och djurassisterad aktivitet (DAA). Vid DAT används t.ex. en hund i målinriktad behandling, vilken utvärderas och dokumenteras, exempelvis fysisk rehabilitering av barn och vuxna. Vid DAA ska djuret ge stimulans och motivera till en viss aktivitet, t. ex. promenader, lek, samtal i grupp. Här handlar det alltså om en bredare insats, lite mer ”diffus” till sin karaktär – men som ändå kan ha mycket god effekt. För att förstå skillnaden ges nedan två exempel, ett där DAT används vid rehabilitering och ett där DAA används på ett äldreboende."

Kommentarer

  1. Vilken låång dag du haft på jobbet !!!
    Jag tycker att du kan ta med dig några labbråttor hem som Plumsan kan leka med :)

    SvaraRadera
  2. *PHU*
    Trodde du skulle labba på missen först.
    Men att ha en i knät låter som en bra idé!
    Bara det inte blir sådan där konta... vi menar tassaminering! ;-)
    Nosbuff

    SvaraRadera
  3. Spännnade jobb, men svårt tror vi! Som de andra jamade, ta med en råtta hem till Plumsan så blir han glad ;-). Nosbuff

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

1:a Advent - en promenad till största julgranen och NK JULskyltiningen!

classic art Make-over aka yearly Modern Renaissance contest at worth1000.com

Kattväder och rövarhistorier...