Svenska Nationaldagen 2011 del1

Idag är det Sveriges National dag fast om man ser på samhället så firas de mest at det är sommar och att man är ledig för om det finns nått som Svenskar älskar mer än Svensksommarsol och Svenka jordgubbar så är det Röda dagar! Vi är ju ett riktigt myspysfolk lite kuvat under jantelagen och under Nazist skräck för tydligen är det fel att öppet hissa flaggan annat än just idag och att öppet säga att man älskar sverige att man kanske tycker det är det bästa landet äns idag. Lite underligt tittar vi på andra europeiska länder så skryter man gärna med sin nationelitet det blir endel av ens identitet och sammhörighet och det är helt befriat från de hegemoniska inskränkningar som förtrycker vår identitet och nationelitets uppskattning samt dess uttryckliga hevdande. Beklagligt. Jag älskar mitt sverige även om vi svenskar älskar att klaga på saker alltifrån vädret till skatten till Dansk kött - och då inte bara i det Jämtlenska gnällbältet utan det är som en befriande gemsenskap som ständigt godtyckligt florerar i. Så kanske ska vi inte gnälla just idag utan bara njuta av att det är sommar och sol och att vi har äldrevårdomsårg (som inte funkar så bra) att vi har sjukvårdstrygghet ( som är bättre än USA men ideotiskt nog inte täcker tandvård) och att dom flesta har nånstans att bo (även om bostadsituationen är åt helvete för att man inte kan få en hyresrätt i städerna där jobben finns och att man då troligen måste köpa en bostadsrätt och skuldsätta sig livet ut) Ja skål på er för tråtts mitt gnällande älskar jag Sverige och tackvare mitt ihärdiga resande till granländer och avlägsna kontineneter kan jag hälsa att vi har tur i oturen, att vi kommit en lång bit på vägen och att det faktiskt är ricktigt härligt att leva i landet lagom såhär till vardags när största problemet är att rödmjölken är slut på Ica, att kattmamman spytt på mattan, att någon snott ens cykel eller att grannen snott tvätt tiden... Det där med jämnställdighet samhällsstabilitet och allt annat det kan vi kanske ta imorgon?

Grattis på nationeldagen Sverige!



Du gamla, du fria

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

1:a Advent - en promenad till största julgranen och NK JULskyltiningen!

classic art Make-over aka yearly Modern Renaissance contest at worth1000.com

Kattväder och rövarhistorier...