Sandhamn!

Tänkte att jag skulle unna underbara sandhamn ett alldeles eget inlägg för det är nog min favorit ö i skärgården med sina smäckra vita stränder och vackra solnedgångar!


Inte alla vet att namnet på ön som i folkmun kallas Sandhamn egentligen är Sandön. Sandhamn är hamnen på öns norra del där bland annat Seglarhotellet ligger. Precis som namnet avslöjar så är Sandön en ö bestående av enbart sand - vilket gör att det finns mycket fina stränder för sol och bad, bl.a. vackra Trouville och Fläskbärget. 

Sandön har en lång historia som sträcker sig ända tillbaka till 1200-talet då den första gången finns omnämnd i skrifter. Under århundradena har antalet bofasta varierat och idag finns det drygt 100 året runt boende. Men under sommarhalvåret då ön fylls av flera tusen sommargäster och ännu fler turister. 
Sandhamn är även centrum för KSSSsommaraktiviteter och därmed en klassisk startplats för flera regattor, bland annat Gotland Runt och Sandhamnsregattan.  mer info här 


.............Sen vill jag såklart dela med mig lite av MITT sandhamn till er :) en ä som jag minns sen liten och gärna kommer tillbaka till om man inte får nöjet att segla dit kan man ju alltid ta en av "waxholmsbåtarna" med 40 min SL buss från slussen hittar man dom....



































<3

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

1:a Advent - en promenad till största julgranen och NK JULskyltiningen!

classic art Make-over aka yearly Modern Renaissance contest at worth1000.com

Kattväder och rövarhistorier...