En Överaskning - om mina 2 för-alltid Pälsklingar!

Tja som ni vet så beslutade jag nyligen att Snowie skulle få stanna för alltid! älskar henne verkligen och vill aldrig skiljas <3 men jag jobbar ju på dagarna och är i den åldern att jag ibland är ute och flänger även på kvällarna så hon blir ju lite ensam även om vi alltid har en obligatorisk mysstund på kvällen när vi ligger hoppkurade och surfar lite på datorn innan det är dax att sova och då ska hon antingen ligga under täcket på min mage som en pälsmössa runt huvudet eller som en älskad fästmö skedandes med en tass som kramar min mage och huvudet på mitt bröst <3  Dock känner jag att hon är ung och behöver lite sällskap nån att leka med på dagarna när jag inte är hemma osv.... så av en tillfällighet gick en av mina drömmar i uppfyllelse förra lördagen och jag fick min alldelses egna BENGALflicka! En gudomlig pyttelite liten leopard pratglad översocial och super gosig det har gått över förväntan bra mellan de söta tjejerna. Snowie får ensam rätt på mig på natten i sovrummet men när jag är hemma har jag dörrarna öppna och de strosar runt och lär känna varandra lite försiktigt....Snowie är verkligen drottningen i huset och lilla leoparden är en sån buse men Snowie bara tittar på och spinner och nosar även om Buse-bengalen snor hennes mat vatten och favorit plats i fönstret bara kurrar hon och blinkar med sina vackra stora pistagröna ögon och slickar sig om lilla vita tassen och tittar på mug som " jaha så det där är en renrasig lyxkatt tycker den är lite ouppfostrad men jag ska nog visa den allt jag kan ;) lite som Baloo i djungel boken"  <3 






Vad är en Bengal? Bengal är en korthårig kattras som ursprungligen började som en hybrid mellan tamkatt och leopardkatt. De bengalkatter man har som sällskapsdjur är dock helt tama och tillräckligt många generationer från leopardkatten för att inte räknas som hybrider i Sverige, trots att de ser ut som små leoparder, med fläckig (spotted) ellermarmorerad (marble) päls. Uppfödningen startade i USA på 1960-talet av Jean Sugden Mill. Hon fick en oplanerad parning mellan en leopardkatt och en tamkatt, men inga av dessa avkommor gick vidare i någon avel. Runt 1980 fick hon överta flera hybridkatter från Loma Linda-universitetet i Kalifornien. Man hade använt dessa katter för forskning i kattsjukdomen leukos. Dessa hybridkatter parades med prickiga katter och egyptisk mau. Fjärde generationen blev bengalen. 1991 godkändes rasen av TICA och 1999 av SVERAK och FIFe.

Kommentarer

  1. O GUUD VA SÖT HON ÄR!

    SvaraRadera
  2. Oooooh!!! vad roligt och så kul att Snowie fått en kompis. Men framför allt att det funkar mellan dem =)
    Vad vackra de är, bengalerna... *drömmer mig bort med glittrande ögon*

    /Anna

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tjejer! Så kul att få en kompis! Nosbuff

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

1:a Advent - en promenad till största julgranen och NK JULskyltiningen!

classic art Make-over aka yearly Modern Renaissance contest at worth1000.com

Kattväder och rövarhistorier...